Wirtualny Festiwal - podsumowanie

Zapraszamy Was do zapoznania się z podsumowaniem Wirtualnego Festiwalu Kto na ochotnika? Solidarny wolontariat!

Serdecznie dziękujemy wszystkim zespołom, które przystąpiły do realizacji festiwalowych zadań. Mamy nadzieję, że udział w Festiwalu był dla Was ciekawym i uczącym doświadczeniem :)

Poniżej znajdziecie treść zadań oraz polecane materiały edukacyjne, które pozwolą pogłębić i poszerzyć poruszoną tematykę z uczniami i uczennicami. 

 

Numer zadania

Treść zadania

Materiały edukacyjne

Zadanie dodatkowe

Szkoła to przestrzeń, w której spędzacie dużą część swojego czasu. Jednak szkoła to nie tylko budynek ale również zwyczaje, relacje, atmosfera. Swoimi pomysłami, inicjatywami i działaniami możecie wpłynąć na to, jaka będzie Wasza szkoła teraz i w przyszłości. Pamiętajcie, że działania, które podejmujecie na rzecz swojej szkoły to również wolontariat.

Zadanie:

1. Znajdźcie coś, co chcielibyście zmienić w Waszej szkole w trzech obszarach:

a) przestrzeń (np. sale, boisko, korytarze, schody)

b) życie szkoły to znaczy zwyczaje i praktyki np. sposób oceniania, szkolne święta i akcje

c) relacje (np. pomiędzy uczniami, między nauczycielami, między uczniami, nauczycielami, pracownikami szkoły, rodzicami).  

2. Zróbcie trzy zdjęcia, które będą przedstawiały rzeczy, które chcecie zmienić w Waszej szkole (jeden obszar - jedno zdjęcie).

3. Opiszcie każde zdjęcie w 2 zdaniach tłumacząc Wasz wybór.  

Publikacje z programu Eduspaces21, które dotyczą otwierania przestrzeni edukacyjnych

Materiały edukacyjne dotyczące diagnozy szkoły z programu Szkoła Demokacji: 

Animacyjne metody diagnozy 

Jak zaplanować diagnozę szkolną?

Karta pracy - planowanie diagnozy

 

Zadanie 1

1. Obejrzyjcie plakat i wybierzcie z niego jedno słowo (np. wspólnota, pomoc, empatia).

2. Przedstawcie to słowo jako żywą rzeźbę złożoną z Was samych.

3. Zróbcie zdjęcie rzeźby i opiszcie swoją koncepcję w dwóch zdaniach.

4. Zdjęcia załączcie w formularzu (poniżej). Wrzućcie zdjęcie na FB, ale pozwólcie innym zgadnąć, o jakie słowo chodzi!

5. Wejdźcie na FB i zgadnijcie, jakie słowa przedstawili Wasi koledzy i koleżanki.

Zapraszamy Was do zapoznania się z galerią zdjęć z tego zadania.

Zadanie 2

Obejrzyjcie dwa krótkie wywiady. Przeczytajcie pytania i po krótkiej dyskusji w grupie zapiszcie Wasze odpowiedzi.

Sonda uliczna “Czy warto pomagać innym?”

https://www.youtube.com/watch?v=Gk6cG_rHOCA

  1. Dlaczego respondenci twierdzili, że ludzie nie są skłonni do pomocy, mimo że zdecydowana większość sądziła, że warto pomagać?
  2. Która z opinii zawartych w sondzie zrobiła na Was największe wrażenie? Dlaczego?

Wywiad z Janiną Ochojską, założycielką Polskiej Akcji Humanitarnej https://www.youtube.com/watch?v=pZMmfm4-Ctc

  1. Dlaczego Janina Ochojska pomaga?
  2. Wypiszcie powody dla których pomagacie.  

Inny wywiad z Janiną Ochojską

Materiały edukacyjne PAH

Materiał 1

Materiał 2

Materiał 3

Materiał 4

 

 

 

Zadanie 3

W tym zadaniu będziecie mogli wymienić się pomysłami na działania z innymi grupami, zainspirować, pochwalić własną akcją.

Zadanie: Przedstawcie za pomocą filmu lub rysunku

działanie społeczne lub akcję wolontariatu, która wydarzyła się lub jest planowana w Waszej szkole i z której jesteście dumni.

*Dla uczestników Solidarnej Szkoły: Przedstawcie swój pomysł na projekt uczniowski, który realizujecie w II semestrze programu (historyczny lub społeczny)

Jeśli chcecie poznać kryteria projektu społecznego, zapoznajcie się z Kartą projektu, która pomoże Wam zaplanować Wasze działanie.

 

Zapoznajcie się z opisami działań i projektów innych grup uczniowskich, które znajdziecie na festiwalowym wydarzeniu.

Zadanie 4

Skąd czerpać pomysły na ciekawe, angażujące i wartościowe projekty społeczne? Jeśli w naszej okolicy ich brakuje, internet jest kopalnią ciekawych inicjatyw, które już zostały zrealizowane i mogą stanowić dla nas inspirację.

Zadanie: Zapoznajcie się z opisami dwóch zrealizowanych akcji społecznych. Zastanówcie się jakie są ich mocne i słabe strony i odpowiedzcie na pytania pod tekstem.

Klub Młodzieżowy Mierz Wysoko na Brzeskiej

Źródło: https://ochotnicy.ceo.org.pl/dobre-praktyki/klub-mlodziezowy-mierz-wysoko

Pytanie:

  1. Jakie korzyści odnoszą z pracy z wolontariuszami dzieci uczęszczające do Klubu na Brzeskiej? Czy wolontariusze także odnoszą jakieś korzyści?

Wspólna akcja renowacji zabytkowego cmentarza

Mieszkańcy Werbkowic (woj. lubelskie) zorganizowali akcję porządkowania zabytkowego cmentarza prawosławnego dla ochotników. Akcja miała na celu usunięcie zakrzaczeń, wyrównanie terenu, wydobycie z gruntu i wstępne oczyszczenie kilkunastu zachowanych nagrobków z przełomu XIX i XX wieku. Prace były  w założeniu wstępem do pełnej renowacji zachowanych zabytkowych nagrobków.

Pytanie:

  1. Czy akcje, które nie polegają na pomocy potrzebującym mogą być uznane za akcje wolontariatu? Uzasadnijcie swoją odpowiedź.

Jeśli szukacie inspiracji do Waszych działań wolontariackich to zapraszamy Was serdecznie do zapoznania się z dobrymi praktykami z programu Kto na Ochotnika?

Zadanie 5

Poniższe zdjęcie wykonała chorwacka fotografka Marina Kelava. Przeczytajcie jego opis, a następnie przyjrzyjcie się fotografii, przeanalizujcie ją oraz nadajcie jej tytuł.

To zdjęcie zostało zrobione w Biciklopopravljaona, „kuchni rowerowej” w Zagrzebiu. To miejsce jest dla mnie bardzo ważne, co tydzień pracuję tam jako wolontariuszka. Wszyscy mogą tam przyprowadzić swoje rowery i otrzymać darmowy dostęp do narzędzi oraz pomoc w naprawie ze strony wolontariuszy i wolontariuszek. Ponieważ od dwóch lat do Zagrzebia przybywa coraz więcej uchodźców, zaczęliśmy zbierać rowery i im je dawać. Od początku roku oddaliśmy prawie sto rowerów. Niektórzy uchodźcy zaczęli przychodzić do nas, żeby pomagać innym albo po prostu spędzić tu z nami czas.

Marina Kelava

1.       Odpowiedzcie na następujące pytania

Co i kogo widać na zdjęciu? Jak wygląda to miejsce?

Co robią te osoby?

Jak myślicie, jakie relacje łączą osoby przedstawione na zdjęciu? Jak się czują ze sobą?

Jaki jest nastrój zdjęcia, jakie emocje ono budzi?

 

2.       Jaki tytuł nadalibyście temu zdjęciu? Postarajcie się być kreatywni!

3.       Napiszcie, dlaczego wybraliście taki tytuł.

Zadanie 6

Przeprowadźcie w grupie krótką burzę pomysłów na temat słowa OTWARTOŚĆ - co dla nas znaczy być otwartym? Na czym polega otwartość w działaniach? Jaka jest otwarta szkoła?

Słowa, które pojawią się przy okazji burzy mózgów dopasujcie do liter słowa “otwartość” (tak, jak na zdjęciu poniżej). Wybrane przez Was słowa nie muszą rozpoczynać się na jedną z liter znajdujących się w słowie “otwartość”.

Zróbcie zdjęcie swojej krzyżówki.

Zapoznajcie się z mapą skojarzeń utworzoną na podstawie krzyżówek stworzonych podczas naszego Festiwalu!