W 35. rocznicę wprowadzenia stanu wojennego

35 rocznicę (16 grudnia) pacyfikacji kopalni „Wujek” grupa uczniów odwiedziła Izbę Pamięci Kopalni Wujek Śląskiego Centrum Wolności i Solidarności. Udało się podczas tej wizyty nie tylko wysłuchać przewodnika, ale autentycznego „świadka historii” – uczestnika tragicznych wydarzeń grudniowych.

Uczniowie klas drugich 16 grudnia 2016 roku zaprezentowali efekty swojej pracy nad projektem, który otrzymali jako zadanie po lekcjach wos-u „Mój udział w życiu społecznym” oraz lekcji muzyki poświęconej twórczości Jacka Kaczmarskiego nazywanego bardem „Solidarności”. Punktem wyjścia były słowa J. Tischnera „Człowiek jest zawsze solidarny z kimś i dla kogoś”. Zadaniem uczniów podzielonych na grupy było wyszukanie po 1 światowym i 1 polskim utworze muzycznym zaangażowanym, to znaczy takim, którego treść odnosi się do ważnych problemów politycznych lub społecznych i jest wyrazem solidarności z kimś albo ma być dla kogoś wsparciem. Każda grupa otrzymała zadania szczegółowe:

  • Przedstawić kontekst historyczny utworu (do jakich wydarzeń się odwołuje, jaki cel przyświecał jego twórcom, kto go wykonywał i jaki był społeczny oddźwięk).
  • Przekonać klasę i nauczyciela, że utwory zaangażowane mogą mieć wpływ na przemiany społeczne i być elementem solidaryzującym społeczeństwo.
  • Podsumować własną analizę z uwzględnieniem odpowiedzi na kluczowe pytania: czego się dowiedzieliśmy, co wynieśliśmy z projektu – umiejętności, zmianę postaw, refleksję, pamięć o bohaterach itp.

Najważniejszym momentem prezentacji było oczywiście wysłuchanie utworów, których wydrukowane teksty zawisły na festiwalowej ścianie, której dekoracja zmieniała się w trakcie trwania imprezy. Trzeba dodać, że wielu uczniów słyszało takie utwory jak „Tolerancja” S. Sojki po raz pierwszy, a pojęcie pieśni zaangażowanej dopiero dla siebie odkryli.

Relację i zdjęcia nadesłała pani Elżbieta Bartoszek