Szkoła Podstawowa im. 25 Pułku Artylerii Pancernej w Mszczonowie

Zachęcamy do zapoznania się z ciekawym pomysłem Szkoły Podstawowej im. 25 Pułku Artylerii Pancernej w Mszczonowie na lekcję żywej historii, jaki przygotowała grupa projektowa dla społeczności szkolnej. Lekcja została przeprowadzona 13 grudnia 2017 r., a więc motywem przewodnim była geneza i okoliczności wprowadzenia stanu wojennego w Polsce. Pokaz został tak przygotowany, aby przybliżyć odbiorcom różnorodne aspekty stanu wojennego – m.in. przebieg wydarzeń w nocy z 12 na 13 grudnia 1981 r. rygory i represje wprowadzone przez władze PRL-u dekretem o stanie wojennym wobec działaczy podziemnej Solidarności, strajki i ich tłumienie, działalność NSZZ ,,Solidarność” w podziemiu, również niedogodności życia codziennego dla zwykłych obywateli PRL-u, historię pomocy i wsparcia, jakiego w latach 80. udzieliły Polakom społeczeństwa całego świata.

Integralną częścią lekcji były fragmenty filmów dokumentalnych, jak i fabularnych, utwory muzyczne oraz obszerna prezentacja multimedialna autorstwa uczniów z grupy projektowej. W trakcie tego szczególnego wystąpienia wokalistki z zespołu projektowego zaprezentowały unikatowe pieśni protestu PRL–u: utwór pt.,,Przeżyj to sam” zespołu Lombard, singiel ,,Chcemy być sobą” zespołu Perfekt, utwór pt. ,,Psalm stojących w kolejce’’ z repertuaru Krystyny Prońko, pieśni ,,Mury” Jacka Kaczmarskiego oraz ,, Solidarność” Marka Grechuty z albumu ,,Dziesięć ważnych słów”. Uczennice wykonały również utwory ,,Wszystko trzeba przeżyć’’ z repertuaru Andrzeja Piasecznego i ,,Wierzę w lepszy świat’’ z repertuaru zespołu Bracia.

Grupa projektowa po zakończeniu pokazu

 

 

[opis wydarzenia i zdjęcia: materiały szkoły]