Spotkania nauczycieli z historią najnowszą

Jak w mądry i ciekawy sposób przekazywać uczniom wiedzę o najnowszej historii Polski? Odpowiedzi na to pytanie poszukiwały nauczycielki z programów "Solidarna Szkoła" i "Opowiem Ci o wolnej Polsce" podczas listopadowego szkolenia. Przez dwa dni intensywnie poznawaliśmy nowe metody pracy z historią, a także przygotowywaliśmy plany dzialań na cały rok szkolny. Warsztaty odbyły się w warszawskim Domu Spotkań z Historią, gdzie mogliśmy na własne oczy przekonać się, na ile ciekawych sposobów można opowiadać o przeszłości.

Podczas pierwszego dnia szkolenia, 4.11, przewidziane zostały spotkania z praktykami: twórczyniami wystaw, Agnieszką Pajączkowską i Moniką Szewczyk, a także edukatorami w DSH, Szymonem Rębowskim i Stanisławem Zakroczymskim. Podczas warsztatu "Pomysł na wystawę" uczestniczki szkolenia zapoznały się z metodami wykorzystania fotografii archiwalnych w muzealnictwie i edukacji, a także kolejnymi krokami w planowaniu wystaw. Mamy nadzieję, że już wkrótce podziwać będziemy uczniowskie projekty wystawiennicze! Drugi warsztat rozpoczęliśmy od wyprawy do Ogrodu Sprawiedliwych - wyjątkowego miejsca na mapie Warszawy, w którym upamiętniono osoby szczególnie zasłużone dla walki o pokój i prawa człowieka. Ta ciekawa forma upamiętnienia, a także spacer po Muranowie, staly się inspiracją do dalszej części warsztatu, podczas której uczestniczki w dwóch grupach pracowały nad własnymi pomysłami na szkolne upamiętnianie ważnych wydarzeń i postaci. Tematem przewodnim byl Komitet Obrony Robotników, ktorym zajmujemy się w ramach tematu semestru w "Solidarnej Szkole". Pomysłów bylo naprawdę wiele - od wieczoru z piosenkami patriotycznymi, przez galerię zasłużonych działaczy, aż po projektu współczesnych działań społecznych w duchu KOR. 

Drugiego dnia skupiliśmy się na doskonaleniu metod pracy projektowej. Grupa "Opowiem..." poznawała tajniki tworzenia aplikacji komputerowych, wykorzystywania narzędzi internetowych i korzystania z materiałów dostępnych na licencjach Creative Commons. Z kolei uczestniczki z "Solidarnej Szkoły" dyskutowały o tym, jak pojęcie solidarności wykorzystywać z uczniami w pracy wychowawczej na różnych etapach edukacyjnych, a także jak w oparciu o kryteria Solidarnej Szkoły planować harmonogram działań. 

Po intensywnych dwóch dniach pracy i wymiany doświadczeń wszyscy wrócili do siebie, aby planować wraz z uczniami działania. Kolejne spotkania z historią najnowszą odbędą się już w szkołach.

Szkolenie dofinansowano ze środków Muzeum Historii Polski w ramach programu Patriotyzm Jutra 2016.