Program "Solidarna Szkoła"
realizowany jest przez:
Aktualności
Jak uczyć najnowszej historii
Jak uczyć (zdalnie) najnowszej historii to konferencja poprzedzająca naszą międzynarodową publikację o transformacji ustrojowej w ramach projektu Transition Dialogue.
O konferencji:
Odbyła się 9 grudnia 2020 roku i uczestniczyli w niej zarówno nauczyciele, jak i uczniowie z całej Polski.
Dyskutowaliśmy o:
- Jak rozmawiać o wydarzeniach sprzed trzydziestu lat? Jak o zmianach ustrojowych przełomu lat 80/90 dyskutuje się w innych krajach europejskich?
- Czy te doświadczenia można uwspólnić i mówić o nich w Europie jednym głosem czy też skazani jesteśmy na polifonię żali, niewykorzystanych możliwości i nostalgii?
- Jak pokolenie urodzone po 1989 ocenia wydarzenia, których nie doświadczyło?
- Jak (zdalnie) uczyć najnowszej historii?
Zapraszamy do obejrzenia skrótu z nagrania: LINK DO NAGRANIA
Prezentacja z konferencji jest do pobrania z poniższego załącznika.
Prelegenci:
Paweł Nawrocki - nauczyciel historii i wiedzy o społeczeństwie, Zespół Szkół Poligraficznych im. Marszałka Józefa Piłsudskiego w Warszawie
Dariusz Paczkowski - artywista: działacz społeczny i grafficiarz, prezes Fundacji Klamra
Agnieszka Piórkowska - muzealniczka i edukatorka, kierowniczka działu projektów edukacyjnych ECS
Małgorzata Śledziewska - nauczycielka wiedzy o społeczeństwie i angielskiego, Wielokulturowe Liceum Humanistyczne im. Jacka Kuronia w Warszawie
Alicja Pacewicz - współzałożycielka i ekspertka Centrum Edukacji Obywatelskiej
Kamil Paździor - doktor nauk humanistycznych, nauczyciel historii w II LO w Siemianowicach Śląskich
Stanisław Zakroczymski - prawnik i historyk, Szkoła Doktorska Nauk Społecznych Uniwersytetu Warszawskiego
O projekcie:
Transition Dialogue to projekt, w ramach którego od 2019 roku dziewięć europejskich państw wspólnie dyskutuje nad doświadczeniem transformacji ustrojowej i przemian po 1989 roku. Efektem prac będzie szereg publikacji i materiałów, pozwalających przybliżyć doświadczenie przemian w kontekście ogólnoeuropejskich oraz pokazać lokalne konteksty w krajach środkowej i wschodniej Europy.